هاوینگ بیتکوین چیست؟

Half به معنای نصف شدن و ریشه کلمه‌ هاوینگ است. درواقع در بازار ارزهای دیجیتال هاوینگ به فرآیند نصف شدن پاداش استخراج هر بلوک گفته می‌شود.از آنجایی که هر ساعت به‌طور میانگین ۶ بلاک پیدا می‌شود و رویداد هاوینگ بیت کوین هم پس از هر ۲۱۰ هزار بلاک رخ می‌دهد، می‌توان به‌طور تقریبی گفت که رویداد هاوینگ هر ۴ سال یک‌بار اتفاق میفتد.

به همین جهت رویداد هاوینگ در تاریخ مشخصی صورت نمی‌گیرد و زمان تقریبی آن هر ۴ سال یک بار است. در واقع سنجش زمان هاوینگ با توجه به تعداد بلاک‌های اضافه شده به زنجیره محاسبه می‌شود و ربطی به زمان ندارد، با این حال با توجه به قوانین وضع شده در شبکه‌ بیت کوین این رویداد به طور تقریبی هر ۴ سال یک بار رخ می‌دهد.

شاید فکر کنید که دانستن چنین مطالبی برای معامله‌گری و فعالیت در بازار رمزارزها نیاز نیست، اما با دانستن ماهیت و دلیل اتفاقاتی که در این بازار می‌افتد می‌توانید با ذهنی بازتراقدام به معامله یا سرمایه گذاری کنید.

هاوینگ بیتکوین چیست و تاثیر آن روی بیتکوین

مهمترین فلسفه هاوینگ قانون اصلی حاکم بر همه ی بازارهای مالی یعنی عرضه و تقاضا می باشد.

ارز دیجیتال بیت کوین برخلاف ارزهای رایج طوری طراحی شده است که مثل یک کالای باارزش، مانند طلا، عمل کند. میزان طلاهای موجود در دنیا محدود است و با استخراج هر گرم از آن، استخراج طلاهای باقی‌مانده سخت‌تر از قبل می‌شود.

به دلیلِ همین عرضه محدود است که طلا توانسته در طی شش هزار سال گذشته، جای پای خود را به‌عنوان یک وسیله تبادل و ابزار ذخیره ارزش محکم کند. کاری که امیدواریم بیت کوین هم از پس انجام آن برآید.

تاریخچه هاوینگ

در ابتدای کار بیت کوین در ازای ایجاد هر بلوک در شبکه، ماینری که موفق به این کار می‌شد ۵۰ واحد بیت کوین را به عنوان پاداش دریافت می‌کرد.

اولین رویداد هاوینگ بیت کوین در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۲ در بلوک شماره ی ۲۱۰،۰۰۰ رخ داد، پس از رخ دادن اولین رویداد هاوینگ پاداش ماینرها از ۵۰ به ۲۵ واحد بیت کوین برای هر بلوکی که به شبکه می‌افزودند کاهش یافت.

رویداد هاوینگ بعدی در ۹ جولای ۲۰۱۶ در بلوک ۴۲۰،۰۰۰ به وقوع پیوست، یعنی با اضافه شدن ۲۱۰,۰۰۰ بلوک دیگر به شبکه‌ی بلاک چین بیت کوین.

این رویداد پاداش ماینرها را از ۲۵ واحد به ۱۲,۵ واحد برای اتصال بلوک‌های جدید به شبکه کاهش داد.

سومین و آخرین رویداد رویداد نصف سازی پاداش ماینرها، در یازدهم ماه می سال ۲۰۲۰ و در بلوک ۶۳۰،۰۰۰ صورت گرفت. بعد از این رویداد پاداش ماینرها به ۶.۲۵ رسید.

تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین

 همواره فرآیند هاوینگ به سبب تضعیف طرف عرضه طی سالیان اخیر موجب رشد قابل توجه قیمت بیت کوین شده است. البته این موضوع به طور تئوری بیان شده است و اگر بخواهیم دقیق‌تر به بررسی ماجرا بپردازیم باید تمام احتمالات را در نظر بگیریم.

میدانید که قرار نیست همیشه با کم شدن عرضه، تقاضا بالا برود و یا حتی ثابت بماند. تنها در صورتی کم شدن عرضه می‌تواند منجر به رشد قیمت باشد، که تقاضا یا ثابت بماند یا بیشتر شود.

در علم اقتصاد گفته می‌شود که اگر عرضه کم شود و تقاضا ثابت بماند، قیمت باید دو برابر شود تا تقاضاها را پوشش دهد. اما در دنیای واقعی و بیت کوین هیچ کس نمی‌تواند ۱۰۰ درصد تضمین دهد که تقاضا زیاد می‌شود هرچند که احتمال آن زیاد است.

در نظر بگیرید که به دلیل نصف شدن پاداش استخراج، دیگر برای ماینرها به صرفه نباشد که به کار خود ادامه دهند و از شبکه خارج شوند.

هرچند در حال حاضر به دلیل گستردگی و شناخت بیت کوین در جامعه نمی‌توان خیلی انتظار این شرایط را داشت، اما اگر این اتفاق بیفتد، نتیجه خوبی برای بیت کوین و قیمت بیت کوین نخواهد داشت.

تاثیر رویداد هاوینگ بر تصمیم تریدرها

در رابطه با بیت کوین معامله‌گران و سرمایه‌گذارانی فعال وجود دارد. افرادی که بر روی بیت کوین به صورت بلندمدت سرمایه‌گذاری کرده‌اند و به عبارت دیگر کسانی که هولدر بیتکوین هستند با هر نوسان قیمت، اقدام به فروش بیت کوین خود نمی‌کنند. اما شرایط برای معامله‌گران (تریدرها) متفاوت است.

اکثر افراد انتظار دارند که پس از رویداد هاوینگ، قیمت بیت کوین افزایش یابد، معامله‌گران زیادی با همین تفکر پیش از هاوینگ بیت کوین اقدام به خرید کرده تا با رشد قیمت پس از هاوینگ، به سود رسیده و از معامله خارج شوند.

این معامله‌گران در صورتی که قیمت بیت کوین پس از هاوینگ ثابت بماند، از معامله خارج خواهند شد و همین موضوع می‌تواند موجب کاهش قیمت بیت کوین حداقل برای یک بازه شود.

حتی اگر قیمت بیت کوین بلافاصله پس از رویداد هاوینگ افزایش یابد، معامله‌گران با توجه به ماهیت حرفه‌ خودشان پس از کسب سود مورد نظر اقدام به فروش بیت کوین‌های خود می‌کنند.

پیش بینی های افزایش قیمت

کارشناسان بسیاری با بیان دلایل مختلف انتظار افزایش قیمت بیت کوین را دارند. آنها معتقدند هرچند افزایش قیمت بیت کوین در یک بازه زمانی کوتاه اتفاق نمی افتد ولی قیمت این رمزارز به صورت آهسته و پیوسته صعودی خواهد بود.

این دسته از کارشناسان معتقدند که کاهش پاداش برای ماینرها ممکن است باعث یک افت قیمت موقتی بعد از هاوینگ بیت کوین باشد، اما هاوینگ همیشه به عنوان عامل موثری برای شروع رشد قیمت بیت کوین عمل کرده است.

پیش بینی های کاهش قیمت

برخی از کارشناسان معتقد هستند حتی اگر همه چیز به خوبی پیش برود ممکن است عواملی به دور از چشم آنها مانده باشد که باعث کاهش قیمت بیت کوین شود. همان‌طور که می‌دانید قیمت بیت کوین متاثر از عوامل متعددی است که هاوینگ یکی از آن‌هاست.

حفظ وضعیت موجود

به نظر بعضی از کارشناسان میزان کاهش تورم بیت کوین نسبت به حجم معاملات روزانه به قدری ناچیز است که می‌توان آن را نادیده گرفت.”

وضعیت ماینرها در آستانه‌ هاوینگ

با بررسی داده های Google Trends به این مشخص شد که کاربران در آستانه‌ هاوینگ بیت کوین، علاوه بر عبارت “هاوینگ بیت کوین”، “خرید بیت کوین” و “بیت کوین” را نیز در روزهای اخیر بسیار جست و جو کرده اند.

این موضوع نشان از انتظار صعود برای بیت کوین توسط معامله گران را بالا می‌برد. این نتایج را می‌توان مهر تاییدی بر پذیرش بیت کوین از طرف درصد بیشتری از مردم به حساب آورد.

البته هیچ دلیل قطعی برای صعود قیمت بیت کوین بلافاصله پس از هاوینگ وجود ندارد.

در مصاحبه ای که Joseph Young خبرنگار با Mao Shixing از بنیان گذاران استخر ماینینگ F2POOL داشت ، او گفت علی رغم کم بودن قیمت فعلی بیت کوین نسبت به بیشترین قیمت این رمز ارز (قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۷ به ۲۰ هزار دلار رسید) باید به این نکته نیز توجه کرد که پس از اجرای هاوینگ بیت کوین با نصف شدن پاداش ماینرها، شاید آنها به این فکر بیفتند که کاهش پاداش، سرنوشت نامطلوبی را برای آنها رقم خواهد زد.

علاوه بر آن ماینرها همزمان با کاهش پاداش، هزینه برق بیشتری را باید بپردازند، که رسیدن به این تعادل زمان بر است.

همچنین هاوینگ، ماینرهای کوچک را در وضعیت دشواری قرار می‌دهد.

این ماینرها معمولا برای به روز رسانی تجهیزات خود و یا خروج از بازا، ممکن است بیت کوین های خود را یکباره به فروش برسانند.

تاثیر رویداد هاوینگ بر کارمزد تراکنش ها

بنا بر داده‌های سایت BitInfoCharts کارمزد تراکنش های شبکه بیت کوین از تاریخ ۲۰ می تا ۱۴ ژوئن ۲۰۲۰ با کاهش ۹۱ درصدی از ۶.۶۵ دلار به ۰.۵۶ دلار رسیده است،این کمترین مقدار کارمزد بعد از رویداد هاوینگ ۲۰۲۰ بود، در حالی که کارمزد تراکنش های شبکه بیت کوین بعد از هاوینگ، افزایش ۱۶۰۰ درصدی را تجربه کردند.

البته این نوسانات کارمزد بعد از رویداد هاوینگ چیز جدیدی نیست و در هاوینگ قبل یعنی سال ۲۰۱۶ کارمزد تراکنش‌های شبکه بیت کوین با افزایش ۲۰۰ درصدی از مبلغ ۰.۰۸ در یک می به ۰.۲۴ در تاریخ ۳۱ ژوئیه رسید و در اکتبر ۲۰۱۶ تا مبلغ ۰.۳۷ بالا رفت.

لازم  است بدانید که کارمزد های بالا در شبکه به معنای تراکم معاملات در شبکه می‌باشد به عبارت دیگر کاربران برای انجام تراکنش‌های خود حاضرند مبالغ بالاتری را بپردازند.

خیلی ها بر این باورند که قیمت بیت کوین پس از رویداد هاوینگ رشد چشمگیری خواهد داشت، از این رو اقدام به خرید این رمز ارز کردند و این امر باعث افزایش کارمزد تراکنش های بیت کوین شده بود.

از طرف دیگر شاهد افزایش نرخ هش ریت شبکه بیت کوین بودیم این یعنی اینکه دستگاه های جدید با قدرت پردازش بالا وارد شبکه بیت کوین شده‌اند و این یکی از دلایل کاهش کارمزدها است.

پس از هاوینگ ۲۰۱۲ کارمزد تراکنش‌ها در ۲۶ و ۲۷ نوامبر با افزایش ۳۰۰ درصدی مواجه شد، اما خیلی زود به مقدار پیش از اجرای هاوینگ برگشت.

همچنین پس از اجرای هاوینگ ۲۰۱۶ کارمزد تراکنش‌ها با افزایش ۲۰۰ درصدی از ۰.۰۸۱ دلار در اول ماه می ۲۰۱۶ به ۰.۲۴ دلار در اواسط جوئن و اواخر جولای همان سال رسید.

افزایش تعداد حساب ها (کاربران)

هم راستا با افزایش حجم معاملات تعداد کاربران صرافی‌ها نیز افزایش یافته بودند. صرافی‌ معتبر coinbase اعلام کرد که تعداد کاربرانش در آستانه هاوینگ ۲۰۱۶ سه میلیون نفر بوده اند در حالی کهf این رقم برای هاوینگ ۲۰۲۰ به بیش از ۳۰ میلیون کاربر رسیده است. این موضوع می‌تواند مهر تاییدی بر پذیرفته شدن رمزارزها و به خصوص بیت کوین در میان مردم باشد.

با توجه به گذشت حدود یک سال از هاوینگ ۲۰۲۰ می‌توان به راحتی مقبولیت رمزارزها و به خصوص بیت کوین را در میان مردم به چشم دید.

About دکتر حشمدار

پرفسور حشمدار دارای دانشنامه دکترای سازه در زمینه طراحی سازه های سه بعدی و دانشنامه دکترای کامپیوتر در زمینه الگوهای ژنتیکی ، مولف ده ها کتاب و مدال طلای بهترین پژوهشگر جهان در زمینه سازه در سال 2011 می باشد. Computers and Structures, Inc. CALL: +13473940002 Dr. Hashamdar

Check Also

من ندیم توام نه ندیم بادنجان. مرا چیزی باید گفت که تو را خوش آید نه بادنجان را

سلطان محمود را در حالت گرسنگی بادنجان بورانی آوردند. خوشش آمد. گفت: بادنجان طعامی است …