خداوند در قرآن به چه کسانی سلام کرده است؟


1- ابراهیم پیامبر: نخستین کسی که خداوند در قرآن به وی سلام کرده است؛ و سلام علی ابراهیم( صافات/ 109) سلام بر ابراهیم، سلامی از ناحیه آن پروردگار جلیل بسوی پیامبری که بزرگ انبیاء الهي است.

2- نوح پیامبر، پدر دوم آدمیان:سَلَامٌ عَلَى نُوحٍ فِی الْعَالَمِینَ( صافات/ 79) سلام بر نوح در بین جهانیان باد!

3- عیسای مسیح وَسَلَامٌ عَلَیهِ یوْمَ وُلِدَ وَیوْمَ یمُوتُ وَیوْمَ یبْعَثُ حَیا( مریم/ 15) سلام بر وی، آن روز که تولد یافت، و آن روز که می میرد، و آن روز که زنده برانگیخته ميشود !( پیامبری که سلام خدا پیوسته همراه اوست.)

4- موسی و هارون سَلَامٌ عَلَى مُوسَى وَهَارُونَ( صافات/ 120) سلام بر موسی و هارون

5- الیاس پیامبر سَلَامٌ عَلَى إِلْ یاسِینَ( صافات/ 130) سلام برالیاس

6- جمیع انبیای عظام وَسَلَامٌ عَلَى الْمُرْسَلِینَ( صافات/ 181) سلام بر فرستادگان( ورسولان الهي باد) سلامهای دیگری هم در قرآن آمده که عبارتند از:

7- سلام ملائکه به پیامبران وَلَقَدْ جَاءَتْ رُسُلُنَا إِبْرَاهِیمَ بِالْبُشْرَى قَالُوا سَلَامًا قَالَ سَلَامٌ فَمَا لَبِثَ أَنْ جَاءَ بِعِجْلٍ حَنِیذٍ( هود/ 69) فرستادگان ما[= ملائکه] براي ابراهیم نوید آوردند؛ گفتند:« سلام!»( وی هم) گفت:« سلام!» و طولی نکشید که گوساله بریانی( براي آن ها) آورد.

8- سلام ملائکه در بهشت بر اولواالالباب( خرددمندان) و صبر پیشگان … إنّما یتذكّر أولوا الألبـب… سلـم علیكم بما صبرتم فنعم عقبى الدّار( رعد/ 19- 24)
… تنها صاحبان اندیشه خاطرنشان میشوند …( و به آنان ميگويند 🙂 سلام بر شما به خاطر صبر و استقامتتان! چه نیکوست عاقبت آن سرای جاویدان

9- سلام نگهبانان بهشت به پرهیزكاران … أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَیكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِینَ( زمر/ 73) و درهای بهشت باز ميشود و نگهبانان به آنان ميگويند :« سلام بر شما! گوارایتان باد این نعمتها! داخل بهشت شوید و جاودانه بمانید!»

ادْخُلُوهَا بِسَلَامٍ آمِنِینَ( حجر/ 46)( ملائکه به آن ها ميگويند 🙂 داخل این باغها شوید با سلامت و امنیت!

10- سلام بر رهپویان وادی هدایت وَالسَّلَامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى( طه/ 47) و درود بر آن کس باد که از هدایت اطاعت ميکند !

11- سلام بر دردانه های افرینش و بندگان برگزیده الهي قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَسَلَامٌ عَلَى عِبَادِهِ الَّذِینَ اصْطَفَى آللَّهُ( نمل/ 59) بگو:« حمد مخصوص خداست؛ و سلام بر بندگان برگزیده اش!»

12- سلام بندگان خاص حق بر جاهلان دور از ادب وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِینَ یمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا( فرقان/ 63)
بندگان( خاص خداوند) رحمان، کسانی هستند که با ارامش و افتاده بر زمین راه می روند؛ و زمانی که جاهلان آن ها را مخاطب سازند( و سخنان نابه‌خردانه گویند)، به آن ها سلام ميگويند ( و با بی اعتنایی و بزرگی می گذرند) ؛

13- سلام بر خانواده، از اداب ورود به خانه یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُیوتًا غَیرَ بُیوتِكُمْ حَتَّى تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلَى أَهْلِهَا ذَلِكُمْ خَیرٌ لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ( نور/ 27)
ای افردی که ایمان آورده اید! در منزل هایی غیر از منزل خود وارد نشوید تا اجازه بگیرید و بر اهل آن منزل سلام کنید؛ این براي شما بهتر است؛ شاید متذکر شوید!

14- سلام بر شب قدر سَلَامٌ هِی حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ( قدر/ 5) سلام بر شب قدر تا طلوع فجر! شب قدر، شبى است سرشار از سلامت( و برکت و بخشش)، از شروع تا طلوع سپیده به دلیل آن که هم قرآن در آن نازل شده:إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیلَةِ الْقَدْرِ( قدر/ 1) ما آن[= قرآن] را در شب قدر نازل کردیم! ؛ و هم ملائکه و روح در آن شب نازل مى گردند: تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ( قدر/ 4) فرشتگان و« روح» در آن شب به اجازه پروردگارشان براي( تقدیر) هر کاری نازل میشوند .

About دکتر حشمدار

پرفسور حشمدار دارای دانشنامه دکترای سازه در زمینه طراحی سازه های سه بعدی و دانشنامه دکترای کامپیوتر در زمینه الگوهای ژنتیکی ، مولف ده ها کتاب و مدال طلای بهترین پژوهشگر جهان در زمینه سازه در سال 2011 می باشد. Computers and Structures, Inc. CALL: +13473940002 Dr. Hashamdar

Check Also

من ندیم توام نه ندیم بادنجان. مرا چیزی باید گفت که تو را خوش آید نه بادنجان را

سلطان محمود را در حالت گرسنگی بادنجان بورانی آوردند. خوشش آمد. گفت: بادنجان طعامی است …