تفاوت سیم جوش و الکترود جوشکاری

الکترود جوشکاری وسیله ای است رسانا که از دو سر و یا دو قطب تشکیل شده است. یکی از سرهای آن از متریال فلز ساخته شده است و اغلب از نوع سیم مسی می باشد و سر دیگر آن از متریال هایی چون غیر فلز، الکترود و یا خلا تولید شده است که با اتصال به یک مدار الکتریکی، اتصال های لازم در قسمت های مختلف را برقرار می کند. الکترود ها از دو بخش بسیار مهم تشکیل شده اند که می توان به فلز جوشکاری آن و بخش پوشش روی فلز اشاره کرد.

از الکترود بیشتر برای جوش دادن و جوشکاری استفاده می شود. برای اتصال دو شیء و یا دو قطعه به هم که از متریال فلز ساخته شده اند جوشکاری انجام می شود که در آن از الکترود جهت پر کردن فضای خالی ایجاد شده، استفاده می شود.

 لازم به ذکر است که الکترود ها به میل کاربیت و یا باری نیز معروف می باشند که خود از مانند یک مفتول فلزی هستند که با استفاده از لایه ای به نام رفلکس پوشیده شده اند. جنس الکترود ها و یا در فرمولاسیون آن ها موادی چون اکسید سدیم، آزبست، خاک رس، آهک و سلولز به کار رفته است که هر کدام در کیفیت انجام جوشکاری نقش منحصر به فردی دارند. ناگفته نماند که الکترود نوعی سیم جوش است.

کاربردهای الکترود چیست ؟

همان طور که گفته شد الکترود وسیله ای است رسانا که که عمده کاربرد آن مربوط به جوشکاری می باشد. جوشکاری می تواند جهت احداث و یا تعمیر بسیاری از وسایل فلزی باشد. به عنوان مثال می توان به خط انتقال لوله کشی ها، احداث خط لوله و … اشاره کرد.

امروزه برای تعمیر خط لوله نیازی به قطع کردن و یا تعطیل کردن آن ها نمی باشد، بلکه به راحتی می توان به تعمیر آن ها اقدام کرد. هات تپ از دیگر موارد استفاده از الکترود می باشد که نوعی جوشکاری به حساب می آید. اما این نوع فعالیت مدرن بوده که به اتصال لوله ها و قطعات فلزی به صورت مکانیکی اشاره دارد. الکترود برای اتصال قطعات فلزی به یک دیگر مورد استفاده قرار می گیرد که این وسیله قادر است فاصله بین قطعات مورد نظر را پر کند و باعث اتصال آن ها شود.

مزیت استفاده از الکترود جوشکاری

استفاده از الکترود جوشکاری مزیت ها و یا حسن های زیادی دارد که می توان به افزایش استحکام آن، آبندی بودن آن ها، عدم محدودیت ضخامت، عدم جدا شدن دو قطعه مورد نظر و … اشاره کرد. به عبارت دیگر :

1- عدم جدا شدن دو قطعه فلزی :

یکی از مزیت ها و یا حسن های استفاده از الکترود جوشکاری، عدم جدا شدن دو قطعه و یا قطعه های فلزی به هم متصل شده می باشد. در حقیقت قطعات فلزی مورد نظر که با استفاده از الکترود جوش به یک دیگر متصل شده اند را نمی توان به راحتی از هم جدا کرد.

2- عدم محدودیت ضخامت :

یکی دیگر از مزیت های استفاده از الکترود جوشکاری می توان به عدم محدودیت در ضخامت اشاره کرد. به عبارت دیگر برای اتصال قطعات فلزی به یک دیگر محدودیت ضخامت وجود ندارد و به راحتی می توان برای پر کردن جای خالی قطعه های فلزی توسط الکترود جوش با هر ضخامتی اقدام کرد.

سلررلبلق

3- آب بندی شدن قطعات جوشکاری شده :

از دیگر مزیت های استفاده از الکترود ها جهت جوشکاری می توان به آب بندی قطعات فلزی اشاره کرد. قطعات فلزی متصل شده به هم با استفاده از الکترود کاملا آب بندی شده می باشند.

استحکام استاتیکی بیشتر :

 افزایش استحکام استاتیکی فلز جوش ایجاد شده با استفاده از الکترود جوش از دیگر مزیت ها و یا حسن های استفاده از آن می باشد. استحکام استاتیکی به استحکام و مقاومت قطعه فلز کمک می کند.

4- افزایش انعطاف پذیری در طراحی :

یکی دیگر از مزیت ها و یا حسن های استفاده از این روش می توان به افزایش انعطاف پذیری قطعه های فلزی جوشکاری شده در طراحی اشاره کرد.

5- مقرون به صرفه بودن :

مقرون به صرفه بودن از دیگر مزیت های استفاده از الکترود جوش کاری به حساب می آید. در واقع قطعه های فلزی جوشکاری شده آب بندی شده می باشند، استحکام استاتیکی قطعه ها را افزایش می دهد و همچنین قطعه های متصل شده به راحتی از یک دیگر جدا نمی شوند در نتیجه بعد از انجام جوشکاری با استفاده از الکترود نیازی به آب بندی محصول نمی باشد، همچنین از استحکام بسیار بالایی برخوردار است.

آشنایی با انواع الکترود :

الکترود ها انواع مختلف و متنوعی دارند که هر کدام مزیت های منحصر به فردی دارند. الکترود ها را بر اساس نوع ماده سازنده آن ها و همچنین نوع پوشش فلاکس آن ها به چند دسته تقسیم کرد.

به عبارت دیگر Electrode ها را بر اساس جنس ماده موجود در ساختار آن می توان به 4 دسته چون مفتول های فولادی ضد زنگ، مفتول های کربن پایین، مفتول های نیکل دار و مفتول های آلومینیومی تقسیم کرد. Electrode ها به دو دسته بر اساس روکش فلاکس تقسیم می شوند که شامل Electrode های روکش دار و Electrode های بدون روکش می باشند. در ادامه به معرفی هر کدام پرداخته ایم.

الکترودهای های روکش دار :

همان طور که گفته شد یکی از انواع الکترود ها، Electrode های روکش دار می باشند که در نمون ها و یا مدل های متنوعی تولید شده اند. این نوع Electrode ها به حفظ اتصال های جوشی و همچنین قوس های الکتریکی کمک می کنند.

در حقیقت وظیفه اصلی این نوع Electrode ها از نوار جوش های ایجاد در برابر اکسید ها و آلودگی ها محافظت می کند. این نوع Electrode ها بر اساس جنس پوشش و یا روکش به چند دسته چون الکترود های روکش دار سلولزی، الکترود های روکش دار قلیایی و یا بازی، الکترود های روکش دار اکسیدی، الکترود های روکش دار روتیلی و Electrode های روکش دار اسیدی تقسیم می شوند که هر کدام ویژگی ها و کاربرد های مختلفی دارند.

افبلا

سیم جوش چیست ؟

سیم جوش ها یکی دیگر از وسایل مصرفی در جوشکاری می باشند. سیم جوش ها در واقع سیم های فلزی می باشند که برای اتصال قطعات فلزی مختلف و پر کردن جاهای خالی ایجاد شده استفاده می شوند. سیم جوش ها بدون روکش می باشند و ساختار و یا فرمولاسیون آن ها دارای ترکیبات شیمیایی می باشند که به فلز پایه بسیار نزدیک هستند. این نوع سیم ها در دو نوع سیم جوش های آهنی و سیم جوش های غیر آهنی تقسیم می شوند.

معرفی انواع سیم جوش ها

همان طور که گفته شد سیم جوش ها را می توان به دو دسته فلزی و غیر فلزی و یا سیم جوش های توپر و سیم جوش های توپودری اشاره کرد. سیم جوش های توپر به سیم جوش های Solid Wires و سیم جوش های توپودری به سیم جوش های Cored Wires معروف هستند. سیم جوش ها را بر اساس کاربرد و نحوه عملکرد می توان به 5 دسته طبقه کرد. به عنوان مثال سیم جوش های CO2، سیم جوش های میگ مگ، سیم جوش های توپودری، سیم جوش های زیر پودری و سیم جوش های تیگ از انواع سیم جوش ها می باشند که در ادامه به معرفی هر کدام پرداخته شده است.

1- سیم جوش های CO2 :

این نوع سیم جوش ها، سیم جوش هایی می باشند که برای انجام جوشکاری های یکنواخت مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر ویژگی های این نوع سیم جوش می توان به سرعت بسیار بالای انجام کار با استفاده از آن ها اشاره کرد.

2- سیم جوش های میگ مگ :

سیم جوش های میگ مگ نوع دیگری از سیم جوش ها م یباشند که در چند نوع و یا چند مدل تولید شده اند. از این نوع سیم جوش جهت انجام جوشکاری با سرعت معین انجام می شود.

کاربرد های سیم جوش

از سیم جوش برای اتصال قطعات فلزی و پر کردن فضای خالی بین آن ها ایجاد می شود. همچنین از این نوع وسیله می توان برای اتصال صفحه های فلزی نازک، صفحه های فلزی کثیف و … استفاده کرد.

مزیت استفاده از سیم جوش

استفاده از سیم جوش در انجام جوشکاری مزیت ها و یا حسن های زیادی دارد که می توان به نفوذ بسیار بالای آن، کاهش عیب های جوشکاری، افزایش سرعت جوشکاری، مراقبت از سیم جوش ها و …. اشاره کرد. به عبارت دیگر :

1- کاهش عیب های جوشکاری :

یکی از مزیت های استفاده از سیم جوش در انجام جوشکاری، کاهش عیب های جوشکاری می باشد. در حقیقت میزان عیب های به وجود آمده در اتصال دو قطعه با استفاده از سیم جوش ها به حداقل خواهد رسید.

2- افزایش سرعت جوشکاری :

افزایش سرعت جوشکاری یکی دیگر از مزیت های استفاده از سیم جوش می باشد. برای جوشکاری هایی که سرعت انجام کار بسیار مهم است از سیم جوش استفاده می شود، زیرا نرخ رسوب سیم بالاتر خواهد بود.

الکترود یا سیم جوش؟ کدامیک؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، انجام جوشکاری با استفاده از سیم جوش مزیت های بیشتری دارد. اما انجام جوشکاری با استفاده از الکترود و یا سیم جوش به عوامل مختلفی چون جنس قطعه مورد نظر، موارد استفاده از آن و …. بستگی دارد.

About دکتر حشمدار

پرفسور حشمدار دارای دانشنامه دکترای سازه در زمینه طراحی سازه های سه بعدی و دانشنامه دکترای کامپیوتر در زمینه الگوهای ژنتیکی ، مولف ده ها کتاب و مدال طلای بهترین پژوهشگر جهان در زمینه سازه در سال 2011 می باشد. Computers and Structures, Inc. CALL: +13473940002 Dr. Hashamdar

Check Also

شن چیست؟ — انواع، کاربردها، ویژگی ها و آزمایش سنگدانه درشت

شن یا سنگدانه درشت، مجموعه ذرات نسبتا بزرگ حاصل از هوازدگی یا خردایش سنگ است …