تحصیل در لتونی ، اطلاعات و شرایط تحصیل در لتونی

جمهوری لتونی (که لاتویا و لِتلَند هم نامیده شده)، کشوری است در شمال اروپا که کشور میانی در بین سه کشور حوزه بالتیک به‌شمار می‌آید.

همانند اکثر دیگر کشورهای اروپایی، نام این کشور نیز در زبان فارسی از نام رایج آن در زبان فرانسوی یعنی Lettonie گرفته شده‌است. در زبان لتونیایی اما این کشور را لاتویا (Latvija) و به انگلیسی نیز آن را لاتویا (Latvia) می‌گویند. در زبان آلمانی به آن لتلاند (Lettland) می‌گویند که این نام نیز به شکل «لتلند» در زبان فارسی شناخته‌شده است.

لتونی توسط روسیه از مشرق، استونی از شمال، لیتوانی از جنوب، بلاروس از جنوبشرقی و دریای بالتیک از مغرب احاطه شده است. پایتخت لتونی ریگا است. جمعیت این کشور دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و واحد پول آن یورو است. مساحت این کشور ۶۴٬۵۸۹ مربع است و از کم‌جمعیت‌ترین و کم‌تراکم‌ترین کشورهای اتحادیه اروپا به شمار می‌آید. آب‌وهوای این کشور معتدل و فصلی است.

زبان لتونی از زبان‌های هندواروپایی است و به همراه زبان لیتوانیایی شاخه بالتیک از خانواده زبان‌های هندواروپایی را تشکیل می‌دهد.

۶۲ درصد از مردم این کشور از قوم لتونیایی و حدود ۲۷ درصد روس هستند. حدود ۷۷ درصد از مردم این کشور مسیحی و حدود ۲۳ درصد نیز پیرو دیگر ادیان هستند.

تقسیمات کشوری لتونی

لتونی استان به معنای رایج در دیگر کشورها ندارد و به ۱۱۰ شهرستان و ۹ «شهر جمهوری» تقسیم شده‌است. این ۹ شهر عبارتند از: داوگاوپیلس، یکاب‌پیلس، یلگاوا، یورمالا، ویدزمه، لیه‌پایا، رزکنه، ریگا، والمیه‌را، و ونتس‌پیلس. در لتونی چهار منطقه تاریخی وجود دارد با نام‌های کورلند (کورزمه)، لاتگالیا، ویدزمه، و زمگاله. به منظور ایجاد توازن در توسعه اقتصادی مناطق مختلف کشور، در سال ۲۰۰۹ پنج «منطقه برنامه‌ریزی» برای لتونی در نظر گرفته شد.

منطقه بزرگ‌ترین شهر مساحت جمعیت
منطقه ریگا ریگا ۱۰٬۱۳۲ ۷۰۶٬۰۰۰
منطقه کورزمه لیه‌پالا ۱۳٬۵۹۶ ۳۰۱٬۶۲۱
منطقه لاتگاله داوگاوپیلس ۱۴٬۵۴۹ ۳۴۳٬۶۴۶
منطقه زمگاله یلگاوا ۱۰٬۷۳۳ ۲۸۱٬۹۲۸
منطقه ویدزمه والمیه‌را ۱۵٬۲۴۶ ۲۳۵٬۵۷۶
لاتویا ریگا ۶۴٬۲۵۶ ۲٬۲۴۸٬۰۰۰

شهرهای کشور لتونی

لتونی از کم‌تراکم‌ترین کشورهای اروپا است. از ۷۷ شهر این کشور، تنها ۲۳ شهر جمعیتی بالاتر از ده‌هزار نفر دارند. ۶۸ درصد از مردم لتونی در محیط‌های شهری زندگی می‌کنند و ۳۲ درصد روستانشین‌اند. جمعیت بزرگ‌ترین شهرهای لتونی:

  • ریگا – ۷۰۲٫۸۹۱[۱۵]
  • دائوگاوپیلس – ۱۰۳٫۹۲۲ (نام تاریخی: Dünaburg)
  • لیه‌پایا – ۸۴٫۰۷۴ (نام آلمانی: لیباو Libau)
  • یلگاوا – ۶۴٫۸۹۸ (نام آلمانی: میتاو Mitau)
  • یورمالا – ۵۵٫۸۵۸
  • رزکنه – ۳۵٫۰۷۴
  • ونتس‌پیلس – ۴۲٫۷۳۴ (نام المانی: وینداو Windau)

تحصیل در لتونی

لتونی را می توان کشوری قلمداد کرد که مجموعه ای از پیشرفته ترین و متنوع ترین نظام های آموزشی را در خود جای داده است. مراکز آموزش عالی در کشور لتونی شامل دانشگاه ها، دانشکده های هنرهای عالی، مدارس عالی فنی و کالج های تخصصی دو تا سه ساله می باشد. مراکز آموزش عالی لتونی در زمینه هنر و موسیقی بسیار با کیفیت می باشند. دانشکده موسیقی و آثار هنری و دانشکده هنر کاربردی شهر ریگا از مراکز تخصصی هنری اروپا به شمار می آیند. دانشگاه های کشور لتونی در رشته های پزشکی و معماری و مدیریت و رشته های مختلف هنری و موسیقی در رده های بالای دانشگاههای اتحادیه اروپا قرار دارند.

دلایل عمده برای انتخاب جمهوری لتونی که کشوری ایده آل برای ادامه تحصیل در اروپا می باشد در زیر شرح داده شده است.
کشور لتونی عضو سیستم انتقال اعتبار اروپا  (ECTS) است. این سیستم به دانشجویان بین المللی این امکان را می دهد که به آسانی اعتبار تحصیلی و مدارک اخذ شده خود را به سیستم اعتباری ملی خود انتقال دهند. علاقه مندان به تحصیل در انگلستان، آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، آمریکا، کانادا و استرالیا با توجه به امکان استفاده از این سیستم، می توانند تحصیلات خود را در لتونی گذرانده و در سال آخر تحصیل به آسانی به کشور مورد علاقه مهاجرت نمایند.
موسسات آموزش عالی لتونی امکان اقامت 67 درصد از جمعیت دانشجویی خود را در خوابگاه های نوساز تامین نموده. اجاره خوابگاه یا سوییت دانشجویی هم در این کشور آسان و ارزان می باشد و همچنین شهریه دانشگاه ها و هزینه زندگی در لتونی، در مقایسه با کشورهای غرب اروپا ارزان تر است.
تمامی دانشجویان خارجی از سوی اداره مهاجرت لتونی هر ساله کارت اقامتی با امکان رفت و آمد در تمامی 27 کشور اتحادیه اروپا دریافت می کنند. تحصیل در دانشگاهای لتونی دلیلی برای اخذ کارت اقامت دائم لتونی نخواهد بود و شما تنها در طول مدت تحصیل در این کشور، اجازه اقامت قانونی در لتونی و 27 کشور دیگر اتحادیه اروپا را خواهید داشت.

تحصیل در لتونی کارشناسی یا مقطع لیسانس

تحصیل در لتونی در مقطع کارشناسی

برای تحصیل در دانشگاههای کشور لتونی در مقطع کارشناسی متقاضیان باید اخرین مدرک تحصیلی پیشدانشگاهی و مدرک دیپلم خود را بعد از ترجمه به دانشگاه مورد نظر خود فرستاده و پس از اخذ پذیریش اقدام به دریافت ویزا کنند.

طول تحصیل در لتونی  بین 4 تا 4.5 سال می باشد.

تحصیل در لتونی کارشناسی ارشد یا مقطع فوق لیسانس

تحصیل در لتونی در مقطع کارشناسی ارشد

برای تحصیل در دانشگاههای کشور لتونی در مقطع کارشناسی ارشد متقاضیان باید اخرین مدرک تحصیلی کارشناسی و لیسانس را بعد از ترجمه به دانشگاه مورد نظر خود فرستاده و پس از اخذ پذیریش اقدام به دریافت ویزا کنند. لازم به ذکر است معدل نهایی مدرک لیسانس نفش موثری در انتخاب دانشجو توسط دانشگاه دارد.

طول تحصیل بین 2 تا 3 سال می باشد.

تحصیل در لتونی دکترا

تحصیل در لتونی در مقطع دکترا در بعضی رشته ها نیاز به نمره زبان می باشد و بیشتر رشته های ارائه شده توسط دانشگاه به زبان انگلیسی و لتونی می باشد. طول تحصیل در مقطع دکترا 4 تا 6 سال می باشد.

تحصیل در لتونی رشته های پزشکی

امکان تحصیل در رشته های پزشکی برای متقاضیان تحصیل در لتونی رشته های پزشکی ، دندانپزشکی و داروسازی به زبان انگلیسی و لتونی مهیا می باشد.دانشجویان متقاضی حتی به زبان انگلیسی باید دوره زبان لتونی را بگذرانند.

لیست دانشگاههای پزشکی کشور لتونی

University of Latvia
Riga Stradiņš University

لیست دانشگاههای غیر پزشکی کشور لتونی

Universities

University of Latvia
Riga Technical University
Riga Stradiņš University (formerly Medical Academy of Latvia)
Daugavpils University
University of Liepāja (former Liepāja Pedagogical Higher School)
Latvia University of Agriculture

University-type

Riga International School of Economics and Business Administration
Stockholm School of Economics in Riga
Baltic International Academy
Banking Institution of Higher Education
Ekonomikas un Kulturas Augstskola (EKA)
Latvian Academy of Arts
Latvian Academy of Culture
Jāzeps Vītols Latvian Academy of Music
Latvian Academy of Sports Education
Latvian Maritime Academy
National Academy of Defence of the Republic of Latvia
Newport University CED
Police Academy of Latvia
Psychology Higher School
Rezekne Higher School
Riga Graduate School of Law (RGSL)
Riga Teacher Training and Educational Management Academy
School of Business Administration Turiba
Transport and Telecommunication Institute
Turība Higher School of Business
Ventspils University College
Vidzeme University of Applied Sciences

About دکتر حشمدار

پرفسور حشمدار دارای دانشنامه دکترای سازه در زمینه طراحی سازه های سه بعدی و دانشنامه دکترای کامپیوتر در زمینه الگوهای ژنتیکی ، مولف ده ها کتاب و مدال طلای بهترین پژوهشگر جهان در زمینه سازه در سال 2011 می باشد. Computers and Structures, Inc. CALL: +13473940002 Dr. Hashamdar

Check Also

۱۰۰ عدد بورس تحصیلی برای ادامه تحصیل در دانشگاه بانکوک در سال 2018

این کمک هزینه تحصیلی و برنامه برای تحصیل در رشته کارشناسی را پوشش می دهد.دانشگاه …