از شخصیت هایی که باید شناخت : علی جوان (1305 – 1395)

علی جوان در سال ۱۳۰۵ هجری‌شمسی در تبریز به دنیا آمد. پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی در زادگاهش، وارد دانشگاه تهران شد و چندی بعد به آمریکا مهاجرت نمود و در سال ۱۳۳۳ هجری‌شمسی از دانشگاه کلمبیا در نیویورک، دکترای فیزیک گرفت و سپس به عضویت هیئت علمی مؤسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) درآمد.
وی شخصی شناخته شده در زمینه لیزر و کوانتوم در جهان بوده و عضویت گروه تحقیقاتی لابراتوار تلفن بل در نیوجرزی را در فهرست مسئولیتهای خود به ثبت رسانده است.
جوان در سال ۱۳۳۷ هجری‌شمسی اصول لیزر گازی را بنیان نهاد و دو سال بعد لیزر گازی هلیوم ـ نئون را ابداع کرد. این اختراع، اولین لیزر گازی بود که به صورت مستمر کار می‌کرد و باعث توجه ویژه مجامع علمی جهان شد.
این دانشمند برجسته از میان صد نابغه در قید حیات و مطرح دنیا در رتبه ۱۲ قرار گرفته و جزو ۱۰ نابغه زنده جهان به شمار می‌فت و ابداعات ارزشمندی داشت که از مهم‌ترین آنها می‌توان به تئوری میز ۳ سطحی، ابداع لیزر گازی هلیوم و نئون، انجام مکالمات تلفنی با لیزر نوری، و پمپاژ لیزرهای نوری اشاره کرد.

About دکتر حشمدار

پرفسور حشمدار دارای دانشنامه دکترای سازه در زمینه طراحی سازه های سه بعدی و دانشنامه دکترای کامپیوتر در زمینه الگوهای ژنتیکی ، مولف ده ها کتاب و مدال طلای بهترین پژوهشگر جهان در زمینه سازه در سال 2011 می باشد. Computers and Structures, Inc. CALL: +13473940002 Dr. Hashamdar

Check Also

من ندیم توام نه ندیم بادنجان. مرا چیزی باید گفت که تو را خوش آید نه بادنجان را

سلطان محمود را در حالت گرسنگی بادنجان بورانی آوردند. خوشش آمد. گفت: بادنجان طعامی است …